Friday, July 13, 2012

SURAT SERIBU MAKNA

SURAT YANG AYAH DAPAT DARIPADA HOSPITAL TADI , 
saya rasa saya dah makin kuat  bila tengok wajah tenang ayah , 
Kami : ayah , doktor kata apa kat ayah tadi ?
Ayah : Kita usaha lah selagi boleh , kalau sampai saatnya ayah tetap kena mati. 
saya yang sedang menyuap ketulan burger Whopper tadi , tersedak . 
rasa air mata nak menitis , tapi abang abang kuatkan , 
kita teruskan dengan rawatan ayah , biar habis duit pun , asal ayah boleh sembuh .
ye , ayah pasti sembuh .

mak kata mak sayang sangat kat ayah , 
ayah mintak air , laju mak siapkan , berbelas belas ribu mungkin berpuluhan ribu untuk rawatan kali ini , 
ayah dengan selorohnya kata :
apa kata tak payah guna duet tu untuk ayah , bagi mak untuk shopping ?
mak menggeleng , sepantas kilat  mak jawab tak nak shopping walaupun itu kegemaran mak :)
terbukti cinta mereka selama 33 tahun itu sangat kuat .

di usia yang masih muda ini , 
apa yang saya boleh bantu ? apa yang saya boleh sumbangkan , 
abang kata die boleh jual kereta dia, saya ? saya ?saya ?
apa yang saya mampu lakukan untuk ayah ?
saya mampu berdoa , saya mampu senyum untuk ayah , 
saya mampu jaga ayah , saya mampu selalu bersama ayah , 
saya akan bahagakan ayah , 
saya pernah rasa , saat yang paling mendebarkan masa ayah di bilik pembedahan dulu , 
2009 , 
mana mungkin saya lupa ?

saya harap saya yang sekarang ini akan lebih kuat , 
daripada saya yang masih berpakaian sekolah menengah ketika itu , 
bertudung dan berbaju kurung putih , kain biru , pegang buku sejarah , 
trial SPM saat itu , 
mana mungkin saya lupa ?

saya janji saya akan lebih kuat , 
saya janji akan selalu dengan ayah  , 
saya cuma belum pandai sorokkan air mata ini , 
ayah jangan risau , ayah tetap segalanya :)




yang ayah perlu ingat : saya anak bongsu ayah , selamanya kekal dan pasti akan sayang ayah :)

No comments:

Post a Comment